FODVORTER
  • Vorter er små godartede “svulster”, som er helt ufarlige. Årsagen til vorter skyldes et virus, der får hudcellerne til at vokse hurtigere
  • Alle kan få fodvorter, men fodvorter er mest almindelige hos skolebørn
  • Fodvorter kan forsvinde af sig selv, men det kan tage lang tid – de fleste forsvinder indenfor 2 år. Kroppen danner selv antistoffer mod det virus, som er årsag til vorter

Behandling af fodvorter
Den behandlingsmetode, som anbefales, er langvarig og kræver tålmodighed. Vorter behandles med et ætsende middel, hvorved huden langsomt opblødes. Her anbefales at købe eksempelvis Vortefri eller Vortex Plus, som kan fås i håndkøb på apoteket. Vorten fjernes herefter lettere med en fil eller en lille, skarp kniv(skalpel).

Fremgangsmåde

• Vortefri påsmøres x 1 ugentligt. Vortex Plus påsmøres dagligt
  • Smør evt. vaseline udenom vorten, så det ætsende middel ikke påvirker den raske hud
  • En gang om ugen tages et sæbebad, hvorefter den gamle hinde og dødt væv fjernes ved at file eller beskære vorten

Er fodvorten øm pga. tryk, kan der bruges en filtring, der hindrer tryk.

Vær tålmodig.

Mange vorter vil forsvinde efter 6-8 ugers konsekvent behandling, som ovenfor anført.
Hvis fodvorten ikke forsvinder efter dette kan Lægeklinikken kontaktes.
Vortebehandling foregår primært hos sygeplejersken og ved tidsbestilling bedes man venligst gøre opmærksom på formålet med konsultationen.

VANDVORTER (mollusker)
  • Mollusker kaldes på dansk for vandvorter og er nogle små knopper på huden forårsaget af en virusinfektion i hudens yderste lag. Vandvorter bliver fra 2 til 5 mm i diameter
  • De giver sjældent nogen symptomer ud over det kosmetiske
  • Svinder oftest spontant inden for 6-9 måneder